• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ska man verkligen bestrida ett delgivningskvitto efter inledd skusan? Enligt min handläggare ska jag skriva på dom sedan bestrida.
Aldrig bestrida då tvistiga skulder inte ingår i en skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

torx

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
19 Augusti 2020
Meddelanden
127
Mottagna reaktioner
70
Poäng
197
En fundering, min sanering klubbades nu 19/5 och jag har tyvärr jämkat för hårt vilket då naturligtvis bidragit med en kvarskatt på ca 15k.
Kommer denna kvarskatt bakas in i saneringen eller måste jag lösa detta på annat sätt ?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
En fundering, min sanering klubbades nu 19/5 och jag har tyvärr jämkat för hårt vilket då naturligtvis bidragit med en kvarskatt på ca 15k.
Kommer denna kvarskatt bakas in i saneringen eller måste jag lösa detta på annat sätt ?
Är ju ingen förfallen skuld så det kommer du nog tyvärr få lösa själv
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
En fundering, min sanering klubbades nu 19/5 och jag har tyvärr jämkat för hårt vilket då naturligtvis bidragit med en kvarskatt på ca 15k.
Kommer denna kvarskatt bakas in i saneringen eller måste jag lösa detta på annat sätt ?
Sambon har lika. Han får lösa det själv.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Har ingen erfarenhet av hur det fungerar innan beslut men verkar enligt informationen här vara att man ska skriva under och meddela de på skuldsaneringen. Bestrider man innan beslut om skuldsanering kan skulden bli tvistig och då ingår den inte.

Får man däremot betalningsföreläggande på skuld som ska ingå i skuldsanering efter att man blivit beviljad så ska man bestrida då det annars kan leda till löneutmätning. Råkade själv ut för betalningsföreläggande på en skuld häromveckan som ska ingå i min skuldsanering men som nu är tillrättat :)

https://www.kronofogden.se/nyakravskuldsanering.html

Om man redan lever på existensminimum genom skuldsanering så kan de väl ändå inte starta en löneutmätning också? Jag betalar 10.340 kr i månaden och har kvar 4061 kr. Hur hade dom tänkt att göra en löneutmätning då och dra ännu mer pengar för mig?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Om man redan lever på existensminimum genom skuldsanering så kan de väl ändå inte starta en löneutmätning också? Jag betalar 10.340 kr i månaden och har kvar 4061 kr. Hur hade dom tänkt att göra en löneutmätning då och dra ännu mer pengar för mig?

Det kan dom göra. Men då faller ju skuldsaneringen.
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Om man redan lever på existensminimum genom skuldsanering så kan de väl ändå inte starta en löneutmätning också? Jag betalar 10.340 kr i månaden och har kvar 4061 kr. Hur hade dom tänkt att göra en löneutmätning då och dra ännu mer pengar för mig?

Jo det kan de, därför viktigt att vara uppmärksam så att man inte får betalningsföreläggande på skulder som ska ingå i skuldsaneringen då det annars kan råka dra igång löneutmätning. Och framför allt att man inte drar på sig nya skulder och riskerar löneutmätning pga dem då risken är att skuldsaneringen faller helt pga svårt att hålla betalplanen på grund av utmätningen.
 

Hskk

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
6 April 2021
Meddelanden
185
Mottagna reaktioner
18
Poäng
72
Om man redan lever på existensminimum genom skuldsanering så kan de väl ändå inte starta en löneutmätning också? Jag betalar 10.340 kr i månaden och har kvar 4061 kr. Hur hade dom tänkt att göra en löneutmätning då och dra ännu mer pengar för mig?


Vad exakt ska dom 4061kr gå till enligt krf. Vad ska dom räcka till?


Jo det kan de, därför viktigt att vara uppmärksam så att man inte får betalningsföreläggande på skulder som ska ingå i skuldsaneringen då det annars kan råka dra igång löneutmätning. Och framför allt att man inte drar på sig nya skulder och riskerar löneutmätning pga dem då risken är att skuldsaneringen faller helt pga svårt att hålla betalplanen på grund av utmätningen.


Fast om skulden uppkommit innan saneringen klubbas igenom även om man glömt att inkludera den i sin sanering så ska den väl ingå i saneringen?
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Vad exakt ska dom 4061kr gå till enligt krf. Vad ska dom räcka till?





Fast om skulden uppkommit innan saneringen klubbas igenom även om man glömt att inkludera den i sin sanering så ska den väl ingå i saneringen?

Ja, men om man bara låter det vara och inte invänder kan det gå vidare till utmätning/ ny anmärkning. Gissar att det går att justera efteråt ang själva utmätningen men onödigt att riskera att man kanske inte kan betala enligt betalplanen pga att det gått vidare till utmätning.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp